Szukaj na tym blogu

czwartek, 26 maja 2011

Kapitalizm w warunkach XXI wieku.(podklasa)

(Opis   Petera Herrmanna nieco przekonstruowany)

Jeśli społeczeństwo cię wyrzuca ze swoich ram, 
i to wyrzuca w całej rozciągłości, pozbawiając statusu pełnoprawnego członka, 
to nie masz powodu, by się z nim identyfikować.



 Jeśli odważysz się użyć dobrodziejstw państwa dobrobytu,
 by żyć niezależnie,


to społeczeństwo kapitalistyczne
 musi sprowadzić cię na „dobrą drogę” 
– jeśli nie pracujesz 40 godzin tygodniowo,
to trzeba cię zmusić,  byś wrócił i znowu żył
 w zgodzie z takimi pojęciami jak praca, zatrudnienie itd.

– nie możesz po prostu przestać pracować. 
Musisz robić cokolwiek,
 nawet żeby otrzymywać zasiłek,
choćby na najniższym poziomie. 
[Zasada nie dotyczy klas uprzywilejowanych]

Jest to ... źródło upadku solidarności.
Gdy „robisz coś dla siebie”, to po to,
żeby pokazać, że jesteś niezależny, 
że nie MUSISZ pracować, tylko CHCESZ to robić. 

W kontekście kultu ... „robienia wszystkiego dla siebie”,
a nie z przymusu, to nie bieda jest problemem, 
tylko ci, którzy nie należą do .... 
„robiących wszystko dla siebie”. 

Musimy chronić „swoich”

przeciwko tym, którzy chcą zaatakować nasz system,
 domagając się na przykład redystrybucji.
 (W USA toczy się dyskusja o nie-obywatelach,  podklasie,
 która nie jest traktowana jak pełnoprawna część społeczeństwa.)

Mówimy o podklasie
...podklasa jest wytwarzana.

Podklasa nie jest po prostu bardzo biedną klasą niższą
 czy spauperyzowanym proletariatem. 
Te grupy zajmują jakieś miejsce w hierarchii, są w systemie.

 W społeczeństwach średniowiecznych
 mieliśmy pewne typy ludzi, którzy byli chowani poza normalnymi miejscami pochówku. 
W podobny sposób funkcjonuje obecnie podklasa: 
nie masz prawa do udziału w społeczeństwie. 
To motywuje do ustawiania się
 w opozycji do społeczeństwa 
i niszczenia go.
[Autor użył  pojęcia -społeczeństwo kapitalistyczne 
-nie ma czegoś takiego]
Prof. Peter Herrmann - socjolog, wykłada na Uniwersytecie w Corck, Uniwersytecie Korwina w Budapeszcie, University of Eastern Finland w Kuopio i Orta Doğu Teknik Üniversitesi w Ankarze; dyrektor European Social, Organisational and Science Consultancy.
  


3 komentarze:

Anonimowy pisze...

A kto mówi, że nie ma czegoś takiego? Bo nie wygooglałeś? Ja też używam tego pojęcia.

kształt rzeczywistości pisze...

Bo to dwa różne porządki. Nie wszystko można mieszać. Tego nie wygogloojesz.

kształt rzeczywistości pisze...

Zgoda moja uwaga był nie na miejscu!